BILANS 2025 - PODATKI - VAT, PIT i CIT
SZKOLENIE STACJONARNE

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Zielonej Górze uprzejmie zawiadamia, że w okresie listopad - grudzień 2025 organizuje akcję edukacyjną BILANS 2025 adresowaną do kadry kierowniczej i pracowników finansowo - księgowych jednostek gospodarczych uczestniczących w sporządzaniu sprawozdań finansowych.
MODUŁ - PODATKI
Szkolenie obejmuje 2 dni zajęć (łącznie 14 godz.), w trakcie których zostaną zrealizowane następujące tematy uwzględniające tegoroczne i przyszłe zmiany, aktualne problemy, przykłady orzecznictwa sądów i interpretacji organów podatkowych:
- 13.11.2025r., godz. 9.00 - Podatek od towarów i usług VAT - wykładowca Dariusz Polakowski
- 04.12.2025r., godz. 9.00 - Podatki dochodowe PIT/CIT- wykładowca Michał Rogoziński
RAMOWE PROGRAMY AKCJI BILANS:
PODATKI DOCHODOWE: ROZLICZENIE ROCZNE PIT i CIT (7 godz.)
Wykład wsparty przykładami z orzecznictwa oraz interpretacji podatkowych.
- Bilans w CIT 2025
- „4 podatki dochodowe ” – CIT, CIT Estoński, podatek minimalny oraz podatek wyrównawczy – uporządkowanie zagadnień.
- KSEF i JPK CIT – najnowsze informacje, wyjaśnienia, wypowiedzi MF dotyczące rewolucji w fakturowaniu.
- Wielkie uporządkowanie przepisów mających wpływ na rozliczenie CIT za 2025 r.
- Podział rocznych przychodów na zyski kapitałowe i przychody z innych źródeł, ujęcie w CIT-8, załączniki do deklaracji.
- Moment rozpoznania przychodu w CIT, przychody i koszty podatkowe na przełomie roku, korekty przychodów i kosztów.
- Przeterminowane należności w zamykanym roku podatkowym i praktyczne zastosowanie ulgi na złe długi.
- NKUP-y w ujęciu podatkowym – różne przyczyny wyłączenia wydatków firmowych z KUP.
- Rozliczenie roczne za 2025 r. zupełnie nowych ulg w CIT i PIT pozwalających na odliczenie od podstawy opodatkowania różnych kosztów firmowych (ulga na marketing, na robotyzację, na wprowadzenie produktu na rynek, , na sport, nowe załączniki CIT -RB, CIT - CSR)
- WHT - Identyfikacja usług zakupionych od podmiotów zagranicznych i obowiązki płatnika związane z rozliczeniem podatku u źródła (CIT-10Z, PIT-8AR, informacje IFT, wypłaty przekraczające 2 mln. zł i procedury Tax and Refund oraz WHOSC)
- Koszty finansowania dłużnego w ujęciu rocznym.
- Zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych.
- CIT Estoński (zeznanie CIT-8E, kwestia wyboru ECIT w trakcie i od początku roku, CIT-KW, ZAW-RD, informacje OSW-RD, praktyczne porady)
- Minimalny podatek dochodowy za 2025 r.
- Najważniejsze zmiany w CIT od 2025/2026 r., w tym nowe limity kosztów samochodowych od 2026 r.
- Bilans w PIT 2025
- PIT 11 za 2025 rok -problemy i wątpliwości praktyczne, wypełnienie informacji.
- Pozapłacowe świadczenia pracownicze a przychód w PIT – 12 lecie słynnego wyroku TK o świadczeniach nieodpłatnych.
- Składka zdrowotna w 2025/2026 – podsumowanie.
- „Pity zerowe” dla wracających do Polski, rodzin 4+ oraz emerytów za 2025 r.- jak wpływają na roczne rozliczenie PIT?
- PIT-2, oświadczenia pracowników, obowiązki dokumentacyjne, podkładki potrzebne dla prawidłowego rozliczenia PIT i składki zdrowotnej w 2025 r.
- Przychody nierezydentów opodatkowane podatkiem u źródła (PIT8-AR, IFT-1R, certyfikaty rezydencji)
- Zmiany w PIT od 2026 r.
- Pytania i odpowiedzi
PODATEK VAT (7 godz.)
1. Zasady i terminy wystawiania faktur
- rodzaje faktur,
- na kim spoczywa obowiązek wystawienia faktury i w jakich sytuacjach,
- „pusta faktura” i jej skutki,
- „refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury,
- refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe, podatek od nieruchomości),
- faktury dokumentujące otrzymanie zaliczki, zadatku, przedpłaty,
- w jakich sytuacjach otrzymanie zaliczki nie rodzi obowiązku rozliczenia podatku,
- dokumentowanie importu usług, zakupu towarów gdzie podatnikiem jest nabywca oraz WNT
- faktura korygująca a nota korygująca, zbiorcza faktura korygująca, faktury zwiększające i obniżające podstawę opodatkowania, termin ujęcia w rozliczeniu,
- duplikat faktury, faktury do paragonów, dokumenty uznawane za faktury,
- różnica między „anulowaniem” dokumentu a jego korektą do „zera”,
- wystawianie faktur do paragonów, konsekwencje za ich błędne wystawienie,
2. KSeF – dobrowolny i obowiązkowy
a) zasady funkcjonowania KSeF,
- aplikacja podatnika, mikrofirma, aplikacja mobilna,
- terminy wprowadzenia obowiązkowego KSeF,
- jakie podmioty nie mają obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
- faktury pro-forma, noty korygujące a KSeF,
- wysyłka wsadowa i interaktywna,
- tryb off-line (certyfikat wystawcy faktury),
- transakcje objęte obowiązkiem fakturowania w ramach KSeF,
- eksport, WDT, sprzedaż poza granicami Polski,
- procedura OSS i SME,
b) definicja faktury ustrukturyzowanej,
- moment sporządzenia, wystawienia i otrzymania faktury w ramach KSeF,
- wystawianie faktur i faktur korygujących w KSeF (schema Fa (1), Fa (2), Fa (3)),
- pola obligatoryjne i fakultatywne,
- „załącznik” – schema Fa (3),
- status faktury wystawionej poza KSeF,
- możliwość wizualizacji faktury ustrukturyzowanej (np. w pdf.),
- anulowanie faktury, duplikat a KSeF,
- płatności, w tym płatności zbiorcze,
- numer KSeF faktury, w jakich sytuacjach należy się nim posługiwać,
- kursy walut w przypadku faktur wystawianych w walucie obcej,
c) uprawnienia osób upoważnionych do pracy w KSeF,
- sytuacje w których podmiot ma obowiązek przekazania informacji o osobie administrującej systemem KSeF w firmie organom podatkowym, (druk ZAW-Fa),
- rodzaje uprawnień i sposób ich nadawania,
- sposoby identyfikacji w systemie, (tokeny),
- identyfikacja podmiotów zależnych (grupy VAT, JST), )
- ustawienia dostępu do KSeF dla pracowników podatnika oraz podmiotów z zewnątrz,
- sposób generowania tokenów,
d) postępowanie w przypadku awarii systemu,
- brak dostępu do systemu z winy systemu,
- braku dostępu do systemu z winy podatnika,
- w jakich sytuacjach należy oznaczyć fakturę kodem QR, jaki jest termin jej wystawienia i otrzymania,
3. Data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego
- określenie daty powstania obowiązku podatkowego,
- co oznacza pojęcie data wykonania usługi lub wydania towaru,
- data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego,
- w jakich sytuacjach wystawienie faktury oznacza obowiązek zapłaty podatku VAT,
- świadczenia o charakterze ciągłym,
4. Prawo do odliczenia VAT:
- zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego,
- przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych,
- gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE),
- zasada neutralności (wyrok TSUE),
- należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.
5. Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:
- termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,
- warunki korzystania z ulgi na złe długi,
- obowiązki nabywcy,
- ulga na złe długi a termin płatności,
- sprzedaż nieruchomości – opcja opodatkowania
- wyrok TSUE w zakresie pierwszego zasiedlenia,
6. Transakcje wewnątrzwspólnotowe
- warunki jakie należy spełnić aby można było uznać, iż doszło do przemieszczenia towarów,
- wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego,
- rola informacji podsumowującej,
- zakup towaru z UE od podatnika posiadającego siedzibę działalności poza terytorium RP posługującego się polskim numerem NIP.
7. Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie:
a) rozliczanie zaliczki w eksporcie towarów
- warunek wywozu towarów w terminie 6 miesięcy,
- sytuacje w jakich termin ten nie obowiązuje,
b) eksport pośredni i bezpośredni,
c) terminy rozliczenia eksportu w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE,
d) warunki spełnienie których umożliwia rozliczenie importu towarów w trybie uproszczonym,
8. Świadczenia nieodpłatne.
9. Wybrane orzeczenia TSUE, NSA i WSA.
10. Co nas czeka w 2026 roku (JPK, KSeF).
- Koszt uczestnictwa:
- cena 2-dniowego szkolenia od 1 osoby wynosi 900,00 zł
- cena 1-dniowego (wybranego szkolenia) od 1 osoby wynosi 450,00 zł płatne przelewem na konto:
BNP PARIBAS S.A. O/Zielona Góra nr 46 2030 0045 1110 0000 0051 7160.
- Warunki uczestnictwa: wystarczy zgłoszenie i opłata przed rozpoczęciem – resztą zajmiemy się my.
- Materiały szkoleniowe: Każdy z uczestników kursu otrzyma materiały szkoleniowe w formie elektronicznej przed szkoleniem.
- Miejsce kursu: sala szkoleniowa Stowarzyszenia Księgowych w Zielonej Górze, ul. Kopernika 5 od 9.00 do 15.00.
- Zapisy na kurs poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie: zielonagora.skwp.pl
Zgłoszeń na kurs prosimy dokonywać w terminie do dnia 12 listopada 2025r.